Svar: Fiskeolie til børn

29. november 2018

Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Nina

Tak for dit brev :)

Fisk indeholder gode og vigtige næringstoffer som f.eks. D-vitamin, jod, selen og fedtsyrer (n-3 fedtsyrer), og det anbefales, at både børn og voksne spiser forskellige typer af fisk og fiskepålæg mindst to gange om ugen - små børn gerne flere gange ugentlig f.eks. til frokost. Det er bedst at variere mellem fede fisk som laks, sild og makrel og de mere magre fisketyper som sej, skrubber, rødspætter og torsk.

Børn må ikke spise rovfisk som tun, gedde, helleflynder, sværfisk, aborre, sandart, oliefisk, escolar, rokke og haj på grund af det høje indhold af kviksølv. Og det anbefales heller ikke at tilbyde børn under 3 år tun fra dåse...

Det anbefales at indtage frisk fisk og fisk fra dåse/frost frem for fiskeolie. Sundhedsstyrelsens og Fødevarestyrelsens anbefalinger er, at man som udgangspunkt forsøger at dække sit og sit barns behov for forskellige næringstoffer gennem en varieret kost. Og fiskeolietilskud anbefales ikke - når man køber fiskeolie er det renset for netop vitaminer og mineraler og indeholder ofte kun fedtsyrer... og barnet får således ikke samme gavnlige effekt ud af fiskeolietilskud, som ved at spise rigtig fisk...

De to vigtigste langkædede fedtsyrer i fiskeolien benævnes DHA og EPA, og når du ikke kan finde svar på, hvor meget DHA og EPA man anbefaler til børn, så er det sandsynligvis fordi, det ikke anbefales.. :) Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet i deres anbefaling for spædbarnets ernæring 2017: ...

Annonce

... "Fiskeolie og levertran anbefales ikke til børn.(...) Der er ikke behov for at supplere børns kost med tilskud af de n-3 fedtsyrer, der findes i både levertran og fiskeolie".

I en almindelig dansk kost dækkes behovet for n-3 fedtsyrer fra planter (grønne grøntsager, olier og margariner) og derfor ikke kun via indtag fra fisk... :) F.eks. mener jeg, at der er en del n-3 fedtsyrer i rapsolie, som findes i blandt andet Kærgården og forskellige smørblandinger, det samme gælder hørfrø og f.eks. grønkål... Og hvis du tænker, at du aldrig får dine børn til at spise grønkål, så kunne du f.eks prøve at lave grønkålschips.. :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeg forstår dog godt dit spørgsmål - for undersøgelser viser jo, at n-3 fedtsyrerne er vigtige for udviklingen af barnets hjerne og nervesystem, og den letteste kilde til DHA er via fisk. Så hvis man slet ikke spiser nogen former for fisk og har meget svært ved at få dette ind som en fast del af kosten i hverdagen, så kan fiskeolie være et alternativ...

Jeg kan desværre ikke anbefale dig et bestemt produkt, da jeg følger Sundhedsstyrelsens og Fødevarestyrelsens anbefalinger. Men hvis du ønsker, at tilbyde dine børn fiskeolie, så vil jeg anbefale, at du køber et produkt, som er beregnet til børn i alderen 1-10 år. TÆNK har blandt andet testet fiskeolie, og du kan også kikke på deres test - jeg mener dog ikke, at de har testet produkter til børn - måske igen fordi det ikke anbefales... :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor