Svar: Fiskeolie til børn
29. november 2018
Alder:
14 mdr.
Kære Nina
Tak for dit brev :)
Fisk indeholder gode og vigtige næringstoffer som f.eks. D-vitamin, jod, selen og fedtsyrer (n-3 fedtsyrer), og det anbefales, at både børn og voksne spiser forskellige typer af fisk og fiskepålæg mindst to gange om ugen - små børn gerne flere gange ugentlig f.eks. til frokost. Det er bedst at variere mellem fede fisk som laks, sild og makrel og de mere magre fisketyper som sej, skrubber, rødspætter og torsk.
Børn må ikke spise rovfisk som tun, gedde, helleflynder, sværfisk, aborre, sandart, oliefisk, escolar, rokke og haj på grund af det høje indhold af kviksølv. Og det anbefales heller ikke at tilbyde børn under 3 år tun fra dåse...
Det anbefales at indtage frisk fisk og fisk fra dåse/frost frem for fiskeolie. Sundhedsstyrelsens og Fødevarestyrelsens anbefalinger er, at man som udgangspunkt forsøger at dække sit og sit barns behov for forskellige næringstoffer gennem en varieret kost. Og fiskeolietilskud anbefales ikke - når man køber fiskeolie er det renset for netop vitaminer og mineraler og indeholder ofte kun fedtsyrer... og barnet får således ikke samme gavnlige effekt ud af fiskeolietilskud, som ved at spise rigtig fisk...
De to vigtigste langkædede fedtsyrer i fiskeolien benævnes DHA og EPA, og når du ikke kan finde svar på, hvor meget DHA og EPA man anbefaler til børn, så er det sandsynligvis fordi, det ikke anbefales.. :) Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet i deres anbefaling for spædbarnets ernæring 2017: "Fiskeolie og levertran anbefales ikke til børn.(...) Der er ikke behov for at supplere børns kost med tilskud af de n-3 fedtsyrer, der findes i både levertran og fiskeolie".
I en almindelig dansk kost dækkes behovet for n-3 fedtsyrer fra planter (grønne grøntsager, olier og margariner) og derfor ikke kun via indtag fra fisk... :) F.eks. mener jeg, at der er en del n-3 fedtsyrer i rapsolie, som findes i blandt andet Kærgården og forskellige smørblandinger, det samme gælder hørfrø og f.eks. grønkål... Og hvis du tænker, at du aldrig får dine børn til at spise grønkål, så kunne du f.eks prøve at lave grønkålschips.. :)
Jeg forstår dog godt dit spørgsmål - for undersøgelser viser jo, at n-3 fedtsyrerne er vigtige for udviklingen af barnets hjerne og nervesystem, og den letteste kilde til DHA er via fisk. Så hvis man slet ikke spiser nogen former for fisk og har meget svært ved at få dette ind som en fast del af kosten i hverdagen, så kan fiskeolie være et alternativ...
Jeg kan desværre ikke anbefale dig et bestemt produkt, da jeg følger Sundhedsstyrelsens og Fødevarestyrelsens anbefalinger. Men hvis du ønsker, at tilbyde dine børn fiskeolie, så vil jeg anbefale, at du køber et produkt, som er beregnet til børn i alderen 1-10 år. TÆNK har blandt andet testet fiskeolie, og du kan også kikke på deres test - jeg mener dog ikke, at de har testet produkter til børn - måske igen fordi det ikke anbefales... :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske